این روزها بدلیل اینکه افراد بیشتر با موبایل خود در فضای اینترنت می چرخند بازاریابی موبایلی یا تبلیغات موبایلی از اهمیت زیادی برخوردار شده و بیشتر بازاریاب ها برای تبلیغات خود از این فضا استفاده می کنند، ولی شاید خیلی ها مفهوم دقیق این کلمه رو ندونن!! در این مقاله قصد دارم شما رو با این مدل از تبلیغات آشنا کنم و قدم های اولیه برای بازاریابی موبایلی را براتون شرح بدم!!!

 

موبایل مارکتینگ
موبایل مارکتینگ چیست؟

 

خب اصلا منظور از بازاریابی موبایلی چیست؟

بازاریابی موبایلی با توجه به تبلیغات تلفن همراه، برنامه ها، وب سایت های تلفن همراه و … می تواند مفهوم گسترده ای داشته باشد. شاید در نگاه اول فکر کنید بازاریابی موبایلی فقط در مورد تبلیغات موجود در فضای موبایلی حرف می زند؛ در صورتی که اینگونه نیست و تبلیغات موبایلی بر روی ارتقاء برنامه و حفظ کاربرانی که قبلا برنامه را نصب کردند نیز تمرکز دارد.

در کل مخاطبین تلفن همراه به دلیل اینکه از دستگاه های هوشمند مختلفی استفاده می کنند دارای مجموعه متفاوتی از نیازها و خواسته ها نسبت به مخاطبان در سایر کانال ها هستند.

برای شروع بازاریابی برنامه تلفن همراه (mobile app marketing) چه باید کرد:

تحقیق درباره بازار هدف:

برای شروع بازاریابی موبایلی (بازاریابی برنامه) ابتدا باید مخاطبان هدف خود را تعیین کنید و در مراحل ابتدایی سعی نکنید همه نوع مخاطب را پوشش دهید. یک گروه خاص از مخاطبین را تعریف کنید که هدف آنها محصول شماست و براساس آن پروفایل خود را ایجاد کنید. شناسایی جزئیات مهم مثل جمعیت شناسی، روانشناسی، عادت ها و شیوه زندگی مخاطبان تاثیر بسزایی در رشد شما دارد.

رقبای خود را شناسایی کنید!

برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود باید رقبایتان را تحلیل کنید، نقاط ضعف و قوت آنها را شناسایی نموده و براساس این شناخت برنامه خود را بهبود بخشید.

بعد از شناسایی مخاطبان و رقبایتان ابزاری که به شما کمک می کند تا مخاطبان بالقوه را پیدا کنید، فروشگاه های نرم افزاری مختلفی همانند اپ استور (app store)  و گوگل پلی (google play) می باشد. این نوع فروشگاه ها به دلیل دارا بودن مخاطبان بسیار، برای معرفی برنامه شما به مخاطب هدفتان یک راه بسیار معقول و کم هزینه محسوب می شود.

 

App Store Optimization
چگونگی بهینه سازی فروشگاه

 

فرآیند بهینه سازی فروشگاه (ASO (App Store Optimization

عنوان (title):  قابل خواندن و دارای ارزش تشخیص بالا باشد.

توضیحات (Description): مطمئن شوید که اهداف مورد نظر برنامه تان در بخش توضیحات آورده شده باشد. (از کلمات کلیدی مرتبط در متن خود استفاده کنید).

آیکون (Icon) : طراحی به صورت لوگو و تمرکز بر یک عنصر که ذات برنامه شما را مشخص می کند.

اسکرین شات (Screen shot) : ویژگی های اصلی و مهم ترین توابع برنامه خود را اسکرین شات بگیرید و در تبلیغ برنامه خود در فروشگاه نمایش دهید.

تبلیغات در شبکه های اجتماعی:

با تبلیغات در شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک، توئیتر و اینستاگرام نه تنها می توانید به کاربران بالقوه بیشتری دسترسی پیدا کنید؛ بلکه می توانید تبلیغات خود را به مخاطبان هدف نیز نمایش دهید.

همچنین می توانید از بنرهای تبلیغاتی ارزان و بهینه درآمد بیشتری کسب کنید.

 

push notification
پوش نوتیفیکیشن

 

پوش نوتیفیکیشن :

استفاده از اطلاعیه هایی که به صورت نوتیفیکیشن روی گوشی افراد هنگام قفل بودن صفحه نمایش نشان داده می شود و شامل یک پیام متنی برای جذب کاربر است (که البته کاربر باید از قبل برنامه را دانلود کرده باشد).

  • نوتیفیکیشن برای بروزرسانی جدید نرم افزار
  • اطلاع کاربران از ویژگی های جدیدی که به برنامه اضافه شده است.
  • از محل کاربر (Location) برای فرستادن پیام های شخصی استفاده کنید.

مزیت استفاده از پوش نوتیفیکیشن در تبلیغات موبایلی چیست؟

می توانید تعامل با کاربر را تا 88% افزایش دهید. از کاربران برای بازگشت به برنامه استفاده کنید؛ زیرا 65 درصد از کاربران با نوتیفیکیشن طی شصت روز به برنامه بر می گردند، 50 درصد از کاربران عقیده دارند که این اعلامیه ها مفید هستند و تنها 19 درصد به این اعلان اهمیت نمی دهند.

اگر پوش نوتیفیکیشن شما استاندارد باشد، یعنی از محتوا، عکس و ویدئو مناسب تشکیل شده باشد در جذب کاربر غوغا می کند.

 

بازاریابی موبایلی
پیام های درون برنامه ای

 

پیام های درون برنامه ای:

به پیام هایی گفته می شود که هنگام حضور کاربر در اپلیکیشن به او نمایش داده می شود. این پیام ها شامل نمایش محصولات بروزرسانی شده، درخواست رتبه بندی در فروشگاه، تایید خرید و یک توصیه یا پیشنهاد شخصی می شود.

مزیت استفاده از پیام های درون برنامه ای در بازاریابی موبایلی:

به میزان چهار برابر نرخ تبدیل افزایش می یابد که مربوط به پاسخ کاربر به پیام های درون برنامه ای است. از سوی دیگر 27 درصد در افزایش راه اندازی برنامه بهبود حاصل می شود، به این معنی که کاربران مشتاق می شوند تا دوباره با برنامه شما کار کنند.

بهبود UX برنامه، برای اقداماتی شبیه به راه اندازی حساب شخصی یا اشتراک گذاری برنامه در شبکه های اجتماعی کاربر را وادار می کند تا به انجام کاری بپردازد.

 

بازاریابی موبایلی
بعد از بازاریابی موبایلی چه باید کرد؟

 

بعد از اینکه بازاریابی موبایلی را آغاز کردید چه نکاتی مهم است؟

برای بررسی تبلیغات تنها تعداد دانلود و نصب مهم نیست. البته تعداد نصب زمانی که تازه برنامه را ایجاد کردید مهم هست ولی موارد دیگری نیز حائز اهمیت هستند:

نرخ نگهداری (Retention Rate): تعداد کاربرانی که بعد از اولین بازدید در برنامه می مانند.

کاربران (روزانه/ماهانه) فعال : مهم ترین کاربران شما آنهایی هستند که با برنامه شما کار می کنند نه کاربرانی که صرفا برنامه شما را در موبایل خود نصب دارند.

طول دوره (session length) : کاربران چه مدت از زمان خود را در برنامه شما صرف می کنند (زمان مناسب برای هر برنامه بسته به هدفی که از آن برنامه دارید برمی گردد)

زمان در برنامه: کاربران چه میزان وقت (روزانه/ماهانه/سالانه) دارند که در برنامه شما صرف کنند.

دستاوردها (Acquisition):  تعداد کاربرانی که برنامه شما را از طریق یک منبع خاص دانلود کرده اند( فیسبوک، توئیتر و …)

جریان صفحه (screen flow): مسیری که کاربران از طریق برنامه شما می گیرند.

ارزش طول عمر (Life Time Value): میزان کل درآمد کسب شده از یک کاربر در چرخه کامل استفاده وی از برنامه گفته می شود.

دسته بندی ارزش طول عمر مشتری یا LTV

  • کسب درآمد: تأثیر مشتری‌هایتان در کسب درآمد اپلیکیشن شما (تبلیغات، پرداخت درون برنامه‌ای یا عضویت)
  • ماندگاری کاربر: میزان درگیر شدن کاربر در اپلیکیشن شما، بر اساس میانگین زمان عمر مشتری
  • گسترش ویروسی: مجموع ارزشی که یک کاربر از طریق دعوت کاربران جدید به اپلیکیشن شما می‌افزاید.

 

نویسنده : مریم نجم آبادی

۲ comments

  1. بسیار مقاله مفید و با ارزشی بود
    فقط سوالی که برای من پیش می آید اینه که برای انگیجمنت کاربر در اپلیکیشن چه روش هایی رو پیشنهاد می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *